RFID jako podstawa identyfikacji wagonów
Dzięki ograniczeniu ręcznego przetwarzania danych, zmalała liczba występujących błędów. Informacje mogą być szybko przekazywane i dostarczane bezpośrednio do odbiorców – powiedział Mikko Särkkä, Dyrektor działu IT, VR Transpoint
Dla uzyskania pewności, że ruch pociągów oraz ich bezpieczeństwo są pod kontrolą, Liikennevirasto śledzi stan taboru kolejowego na fińskich torowiskach za pomocą detektorów zamocowanych wzdłuż torów.
Maksymalne wykorzystanie danych zarejestrowanych przez system pełnej kontroli umożliwi prewencyjną konserwację, w celu poprawy bezpieczeństwa przewozów kolejowych. Celem wdrożonego projektu było połączenie informacji pozyskanych przez sieciowy system wykrywania z konkretnymi systemami zarządzania wagonami (detekcja przegrzanej osi – HABD oraz systemów wykrywania siły nacisku kół –WILD).
Po powrocie do zajezdni, operator pociągu ma za zadanie ustalić właściwe prace konserwacyjne i zadania serwisowe dla każdego wagonu. Szczególnie w godzinach dużego natężenia ruchu, sprawdzanie na podstawie ręcznych wykazów zadań, które wagony wymagają jakich operacji, może być czasochłonne.
W sieciach kolejowych maksymalne dopuszczalne obciążenie na oś wynosi 25 ton, większość linii pozwala na 22.5 tony. Ograniczenie prędkości dla pociągów pasażerskich to 220 km/h i 120 km/h dla pociągów towarowych. Zazwyczaj wszystkie wagony działają w trudnych warunkach technicznych, więc zastosowany system powinien być bardzo wytrzymały i odporny na wysoką temperaturę. Dodatkowo, nie jest wskazane, aby polegał na przyrządach wizualnych, które mogą ulec zabrudzeniu lub mogą zostać nieprawidłowo odczytane przez system.
Po zakrojonych na szeroką skalę testach razem z Liikennevirasto oraz VR, stwierdzono, że technologia GEN2 UHF RFID jest właściwym narzędziem do realizacji zadań związanych z identyfikacją wagonów. Niezawodne i solidne jednostki czytające Vilant Railroad Reader zostały użyte do wykrywania pojedynczych wagonów.
Priorytetem dla Liikennevirasto było pełne wykorzystanie istniejącej sieci detektorów i dopasowanie zebranych danych do odpowiedniego taboru kolejowego.
Rozwiązanie to umożliwia również współdziałanie, co w efekcie zapewnia łatwą analizę danych i udostępnianie informacji operatorom pociągów, takim jak np. Grupa VR. VR będzie mogła zlokalizować wagony i podjąć działania prewencyjne lub dokonać napraw, jeśli zajdzie taka potrzeba.
Recently the Shunting Yard solution for VR Group was also updated to carry a wider range of applications.
Masz pytania? Doradzimy Ci!
ul. Wrocławska 115
PL 45-836 Opole